| 6. 2. 2021
| Dny brněnské Zbrojovky jsou sečteny, na břehu Svitavy má vyrůst nová, přívětivá čtvrť. Jedna z největších toáren v Brně se zajímavou historií začala mizet z mapy města. Plochých montovaných hal nám skoro ani není líto, těžce ovšem neseme bourání západního říčního traktu, který je nejen malebný, ale ukrývá v sobě i kousek historie - původní textilku firmy Beran & Sohne s ubouraným komínem, který sloužil za války jako strážní věž a pod sutí pohřbenou úzkokolejkou… |
|  | | Většinu areálu továrny tvořily nízké, jedno- či dvojpodlažní výrobní haly nenápaditého tvaru z roku 1919 (a pozdějších). Těch nám tolik líto není. |
|
 | | Areál Zbrojovky nicméně ukrýval i zajímavější poklady. |
|
 | | Nejcennější z hlediska průmyslové historie Brna byl říční trakt na západní straně areálu. Ve dvou řadách tu stály podél Svitavy budovy původní textilky Beran & Sohne, kterou Zbrojovka později pohltila. |
|
 | | Z jako Zbrojovka (a později též Zetor). Dnes se rozkládá v bývalé kotelně, sneseno z hrdého průčelí, které už neexistuje. |
|
 | | Do Zbrojovky jsme bez pozvání pronikli hned několikrát. V době, kdy už bylo jasné, že se bude prakticky celá bourat, šlo v podstatě o záchranný urbexový průzkum. |
|
 | | Už jsme museli přijmout, že Brno přišlo o cennější průmyslové areály, jako byla Vlněna nebo Mosilana na Tkalcovské ulici. Ale stejně máme na jazyku hořkou pachuť, když procházíme ztichlé tovární haly. |
|
 | | Alois & Samuel, Moritz Berans’ Söhne, Brünn. |
|
 | | Kdesi tady mezi továrními budovami se na počátku 20. století proplétaly křivolaké koleje průmyslové úzkokolejky. |
|
 | | Ještě nedávno jsme se v těchto budovách schovávali před hlídačem, abychom zdokumentovali aspoň fragmenty někdejší průmyslové slávy. Dnes už je tu ticho a příští týden začne poslední fáze demolice. |
|
 | | Sbohem Zbrojovko. Pozoroval jsem tě v dětství z vlaku a slýchal o tobě příhody od svých příbuzných, z nichž nějkteří tu strávili celý profesní život. Šťastnou cestu do průmyslového nebe. |
|
 | | Když jsem se na podzim vrátil z Barcelony a vzlétl jsem nad někdejší továrnu, zjistil jsem, že z hal podél řeky už nestojí zhola nic. |
|
| Zpět
Komentáře:
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: Viktora Text: Vlečka zrušena Drážním úřadem 30. 6. 2022. K fyzické likvidaci vlečkové koleje došlo ve dnech 21. až 25. listopadu 2022 při uzavírce části Křižíkovy ulice, kterou vlečka protínala a části navazující ulice Fr. Halase. Číst
Autor: Radim Text: Zajímavý článek o dnes již neexistující cukrovarnické vlečce. Právě si nějak matně i pamatuju, že v té ul. Cukrovarská býval nějaký dost nepříjemný přejezd, kterému jsem se na Favoritu (a později i ve Favoritu) raději vyhýbal. :-) Číst
Autor: Pepix Text: Zdravím Jirko z Ostružné, jsem zde dokonce výpravčí, tak náhodou :D Můžu poskytnout nějaké doplňující info. Za 350.KBS, Josef Ptáček. Číst
Autor: Kps Text: Je to asi LEVI, spol. s.r.o.
IČO: 15526119 Číst
Autor: Kps Text: Najdete si to v katastru nemovitostí... Číst
|
|